måndag 2 augusti 2010

Trattkatt




En dag som var tänkt som en vilodag blev en inte vilodag.

Igår natt när jag skrivit det förra inlägget så kastade jag en blick på min katt Saga (har tre kattdamer här hemma) som låg bredvid mig i soffan. Hennes vänstra bakben var dubbelt så tjockt som den högra! Jag kände försiktigt på benet och det var väldigt svullet. Höll ögonen på henne tills jag gick och la mig och hon verkade pigg, åt och drack som hon brukar. Min oro för henne slog upp mina ögon kl 06.00 när jag kom ihåg att jag hade Metacam för katt i skafferiet, hon hade ju ont i benet så hon fick en dos. Ringde senare runt till alla veterinärer i närheten och alla sa samma sak "Vi har inga tider närmaste dagarna och då behöver du en akuttid, det kostar en extra akutavgift samt +50% på allt de gör med katten". Jiihoo, jag skulle betala vad som helst och jag förstår att de måste ta extra betalt för akutfallen- men ibland känns det som om man blir straffad för att ens djur råkat skada sig akut..

Alla djuren är förstås försäkrade och jag ringde och dubbelkollade med Agria att de ersätter även om det är akut och det var inga problem.
Fick en tid på e.m så det var bara att packa in kisse i transportbur och åka, hundarna fick följa med och åka bil en sväng.
Det gick väl fem minuter i bilen så smäller Saga upp takluckan på buren!! Jäkla katt, utbrytar drottning!! Den sitter ändå ganska hårt men då fick jag ändå sitta och hålla ner den. Hade buren delvis övertäckt.

Hon är en envis individ som kan ha ett j*vla humör ibland men hon var jättelugn hos veterinären, jag la armarna om henne och hon började spinna och blundade. De kunde raka henne på bakbenet utan lugnande, såg ut som ett ormbett som tagit precis i bakhasen.
Hon blev inlagd i fem timmar så de kunde göra röntgen för att se att hasleden inte blivit skadad, ta blodprov för att se infektionsbilden och ge henne dropp m.m

Åkte hem och la mig i soffan, pratade i telefon med nära och kära. Åt middag. Gick med hundarna en sväng. Kl 20 var det dags att hämta hem Saga igen!
De hade inte hittat några skelettskador tack och lov, men dock en infektion i blodet vilket det ofta blir av ormbett. Därför ville de att hon ska komma in imorgon bitti igen och ligga inne under dagen för observation och dropp.

Agria ersatte hela 6000 kr av 8000.. guld verkligen!

Hon har fortfarande kanylen kvar i benet och får ha tratt på sig, hon var pigg och glad att komma hem. Men vad hon svär över tratt-helvetet! På vägen hem i bilen så lyckades hon kränga av sig den två ggr! Här hemma har hon också lyckats två ggr och blev skitförbannad när jag skulle ha på den igen och eftersom Stefan inte är hemma så blev det liksom hårt mot hårt.. bara att ta tag, säga åt henne att hålla käften och trä den över huvudet igen. Sen är hon lika gullig igen och vill bli matad, vilket jag såklart gör eftersom det är svårt att äta med tratten. Hon skulle ju kunna få ha den av medan jag har koll, men jag vill inte bråka med henne i onödan heller..

Hon sover med mig och hundarna i vardagsrummet inatt så hon inte hoppar runt i hela huset. Sen går vi upp vid 07 imorgonbitti och åker till veterinären igen.
Hundarna har tagit dagen med ro och verkade njuta av en vilodag.

Blir mycket fara runt till vet. imorgon, Saga på morgonen, hämta henne på e.m, sen till vår egen veterinär kl 16 med hundarna för vaccination. Efter det så ska vi träffa lilla Logan, en vit herdehund grabb på tre månader som bor nära oss :)
Lillan och hennes dotra kommer hit och äter middag, chili-lax, mmm :p

En annan spännande sak som hände idag var att jag fick en faktura på 3000 kr från Basta hundpensionat som hundarna bodde på 3 dgr/v förra sommaren när jag jobbade heltid. Tydligen så har mina hundar varit inackorderade på deras pensionat 15-31 Juli iår!? Hmm är det nåt jag missat? :) Jag ringde upp och undrade om det kanske blivit någon miss, de skulle höra av sig imorgon igen, haha.

Nu ska den elaka matten sova.. Saga tittar på mig som om hon ska implodera snart.. alt. flyga på mig och sätta sig som en liten alien i ansiktet på mig. Brr.

2 kommentarer:

  1. Fniss..jag riktigt ser Sagas eveleye-blick ;)..lilla gosbullen, puss på nosen!

    SvaraRadera
  2. Nämen lilla Saga då! Inte lätt att vara en lite misse som har ont! Kram

    SvaraRadera