söndag 8 augusti 2010

Åre vol.2.."Vi börjar lite lätt.."

Imorse sa vi att "vi börjar lite lätt", med vandringarna.. nu 12 timmar senare så är det årets skämt. För vi har idag vandrat i 8 timmar, över vidder, över floder och älvar, uppför fjäll, nerför fjäll, genom ris, genom sankmark och över broar. Ja sen så har vi gått på stigar och leder också, litegrann iallafall..
Började vandringen kl ca 11, gick tillsammans första tre timmarna innan vi särade på oss och gick över samma fjäll men olika vägar och slöt upp igen ca fyra timmar senare. Vi hade Storulvåns fjällstation som utgångspunkt.

Under dagen så har jag lyckats blöta ner mina fötter, genom skor och strumpor ända in på skinnet, mm härligt. Vi har mött ensamma renar spridda över fjällen, Taurus har blivit nypt i näsan av en förbaskad Lemmel och vaaad upptäcker man när man sitter och pissar i klorofyllen.. jo att min "kvinnliga vecka" börjat. Kan timingen bli bättre liksom..?

Hundarna.. vad kan man säga. Fantastiskt uthålliga och bäst på att hitta vägar, underbara att ha med sig. Kämpade på in i det sista och nu ligger de som klubbade dörrmattor över hela golvet.

Att sätta sig i bilen igen, efter de åtta intersiva timmarna (ja vi pausade bara i ca 30 min på hela dagen), kändes lite lätt overkligt. Och att komma hem och ställa sig i en varm dusch kändes ännu mer overkligt.. man hade nog en väderbiten odör av svett och myggmedel.
Första halvan av dagen så hade vi fullt solsken, och vindstilla. På fjället hallå!??
Sen började vinden svepa in mer och mer.
Jag var solbränd innan den här resan, TRODDE jag. Har alltid trott att det fanns en gräns för hur solbränd man kan bli, guess not. Vi har knaprat på nötter, frukt, choklad och dextrosol under dagen och druckit kopiöst med vatten och även Resorb (tack Lillan, genius idea :) Hundarna käkade sin lunch på e.m och höll riktigt bra, de har druckit ur alla dessa otaliga bäckar och floder som rinner överallt.

Imorgon: VILA. Kolla in Åre chokladfabrik och handla till mina gals (yes you know who your are :) Promis och massage åt stela hundmuskler efter dagens strapats.
Någon dag dra vi till Nor-yeah! (nörje..äh- norge)

Vem tror ni kommer somna ovaggad inatt? :)
Lägger upp fler av dagens bilder imorgon!












4 kommentarer:

  1. Hahahaaa, förlåt men du skriver så otroligt roligt, lite sådär sarkastiskt bittert men ändå med glimten i ögat! Ljuvliga bilder, I'm in lööööve! Och kom ihåg dig själv också,stretcha, liniment och massera benen! Kokt ägg kan va gött o ha med sig också..kram!

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt vackert. Önskar att man var med er :=)

    SvaraRadera
  3. Gud, jag är så fruktansvärt avundsjuk! Nästa år ska jag minsann göra samma sak! *önsketänker*

    SvaraRadera
  4. ÅÅÅÅHHHH Va fint det är! Ser såå härligt ut!

    KRAM

    SvaraRadera