torsdag 5 augusti 2010

Nedräkning fjällen 3..2..1..

Innan jag åkte med Saga till kliniken igen för hennes andra dag med dropp, så kändes det jobbigt eftersom det tagit på oss alla den här historien. Hon är ingen lätt katt att ha och göra med och den natten var ingen dans på rosor kan jag säga.. vi sov bara några timmar. Hon lyckades ta av sig tratten och försökte klösa och bit sig ur att behöva ta på sig den igen, jag kunde inte gulla mig till det heller för då hade hon nog ätit upp mig.. kunde bara ta henne i nackskinnet och trä på tratten igen.
Men däremellan så glömdes allt gruff bort och hon la sig på min mage och somnade så gott så.. <3 Hade varit lättare med hjälp men Stefan var ju inte hemma då.
Men till vår stora lycka så kom han hem samma dag! :)Han skulle ha jobbat i Uppsala t.o.m fredag men blev klar tidigare.

Åkte hem och tog igen några timmars sömn. På e.m så blev det promenad med hundarna och sen åkte jag med hundarna till vår veterinär (inte där Saga var) för vaccination med Taurus och munkonsultation med Bailey. Taurus hälsade glatt på djurvårdaren och märkte inte sprutan, iår var det bara kennelhostan vi vaccinerade mot. Bailey verkade tänka "nä fy vad ska du göra med mig..?" och visade lugnande signaler mot henne, han trodde säkert han skulle lämna blod och bli omkullvräkt, dofterna är ju ganska lika på veterinärklinikerna. Hon kollade tänderna men det visade sig att tänderna är för fina för en munsanering! Borstar jag bara tänderna så kommer den lilla tandstenen han har att försvinna. Bailey har nog som sagt gjort en associationsinlärning med detta att vara hos veterinär, han är ingen reserverad hund och accepterar hantering och gosar gärna. Kroppszonen är däremot större än vad Taurus har, Taurus ligger avslappnad vid t ex kloklippning osv, medan Bailey står och tittar bort medan han får sina klor klippta.
Det finns många elaka tungor inom vår ras som trycker ner en hund som visar det minsta tecken på att inte älska vissa saker, well be my f*cking guest säger jag bara-kom och träffa mina hundar så ska vi blåsa bort fördomarna om att herdarna är rädda hundar.. Hur som helst, Bailey skakade av sig allt på en gång och gick ut därifrån med stolt kroppshållning! Precis så kommer jag min Bailey.

Hälsade på hos Emma och Markus som bor bredvid veterinären och äger en liten herdekille som heter Logan som kommer från Azizis kennel. (Hans mamma är Baileys halvsyster) Logan är nu tre månader och matte och husse, som är förstagånshundägare, frågar om tips och råd och vi försöker träffas så ofta vi hinner. Kanonroligt verkligen!! :)

Hemma igen så blev det middag med bästaste Lillan med dotter, chililax.. finns det nåt godare? och enklare!? Kanske får lägga ut receptet någon gång.. måste fråga Lillan, det är nämligen hennes recept ;)
Efter maten så åkte jag och Stefan och hämtade Saga, behövde inte betala ett öre för den dagen, var på vippen att jag fick 300 kr i handen istället. Wow! Hon skulle inte behöva komma tillbaka för mer dropp utan ska behandlas hemma i 7 dgr och sen komma in för nytt blodprov om två veckor för att se att infektionen lagt sig. Benet är inte svullet alls längre.
Saga blev så GLAD att se husse, så jag fick köra hem och han hade henne i knät, herregud vilket gosmonster hon kan vara, husses kisse alla gånger.
Hon ser lite rolig ut nu när hon är rakad på ett bakben, båda frambenen och på halsen, pudel! Ingen lätt match att försöka hålla henne inomhus, tidvis skriker hon rakt ut och vill ut men därimellan så försöker vi leka eller vila. Hon måste ju vara trött efter allt som hänt.. Men när hon ätit färdigt kuren så kan hon få gå ut.

Nu är det uppladdning på allvar inför semestern!! Har inhandlat det sista och idag blir det packa, tvätta m m Ska hinna träffa Logan en stund ikväll också.
Ska försöka komma iväg runt kl 10-12 imorgon f.m.

Det känns skönt att vi har ett hus att återvända till efter dagens vandringar och äventyr där uppe. Vi kommer bo i Undersåker öster om Åre. Kanske tar en tripp in i Norge under veckan också. Stort hus på 90 kvm, fast jag och pappa med fyra hundar lär nog fylla det ändå :) Jag ser det som en vecka med kvalitétstid, underbara vyer och en oförglömlig semester. Jag kommer blogga därifrån och lägga ut bilder under veckan. Glad över mina Haglöfs-kängor <3

Hundarna kommer få bära klövjeväska på turerna, men bara en, så de får turas om. Hade vi varit ute en vecka i sträck och tältat på nätterna så hade båda fått bära egna väskor. Kanske tar med den andra så kan Devil och Bamzing turas om med den.
Jag är ju häst-nörd sen.. ja hela livet egentligen.. och tänker lite sadel/ryttare, bära upp vikt osv, när det gäller klövjeväskan på deras rygg.
Jag fäster hellre kopplet i öglan på själva väskan, så de får fritt spelrum med huvudet och kan jobba upp ryggen. Hellre jobba i lite lägre form. Jag vill inte dra upp huvudet på dem med ett halsband så de tappar ryggen och inte trampar under sig med bakbenen. Taurus har kortare rygg, är mindre i storlek och är yngre och har inte samma erfarenhet som Bailey, som har burit klövjeväska en hel del förr. Bailey är mer balanserad och kan även röra sig långsamt med väskan på ryggen, Taurus vill gärna pinna iväg snabbare för att slippa tänka på att hålla balansen. Nog för att trav är en mer ekonomisk gångart, men inte med en väska på ryggen som skumpar. Undrar om man ska lära väskan att rida lätt kanske..? :D Se bilderna nedan från i vintras.




Ja ni hör ju.. hästtjejen har talat.
Bailey är mer ekonomisk med sin energi oavsett vad han gör (ok inte lydnadsträning för då kör han järnet), så han får bära lite mer. Taurus får bära i början av turen och sen växlar vi flera ggr under dagen. Inte för tungt.

Så imorgon blir det att rasta hundarna ordentligt, köra ca åtta timmar genom Sverige med några stopp på vägen och sen installera oss i huset i Undersåker. Lördag morgon åker vi till Svenstavik och Taurus kanske tar sitt utställningschampionat där, uppdaterar på e.m. Sen tillbaka till huset och sen kommer pappa med hundarna.
Sen blir det som sagt "semesta" (på ren j*vla gotländska) med fjällturer och adventures för hela slanten! Kan hända att Stefan kommer upp i veckan.
På fredagen blir det sen 50 mil åt sydöst ner till Älvkarleby och årets rasspecial för Vit Herdehund! Utställning på lördagen för Taurus och KM i lydnad på söndagen för Bailey. Sen är det tillbaka till verkligheten igen v. 33!

Stefan ska på festivalen "Sonisphere" i Stockholm på lördag :)

Skriver från norr nästa gång! Tjo!

2 kommentarer:

  1. Får önska er alla en riktigt trevlig semester :=)

    SvaraRadera
  2. Va härligt det låter med fjällen. Hoppas ni får det mysigt.

    Kram på er

    Camilla

    SvaraRadera