söndag 1 augusti 2010

Klubbdagar

Åh vilka härliga dagar, till större delen iaf!

I lördags så kom min kompis Emma hit med sin fina lilla aussie Arrac, hane på 10 månader och ett riktigt busfrö! :) Vi möttes upp på klubben (för er som inte vet så är Södertälje BK vår hemmaklubb och där spenderas det mycket tid varje vecka) och lämnade inte området på hela sju timmar! Träning och massor med hundprat med varandra och andra på klubben. Nyttigt för hundarna att bara dega på en plats där det annars är fullt ös jämt, låg i gräset i solen och mådde gott.Hjälpte till att kommendera träningskompisen Liselott och hennes schäfertik Diva som skulle tävla 2:an dagen efter.

Lagom mosiga i huvet så åkte vi hemåt och plockade upp god mat påvägen, black and white.. min favvo! Hade behövt gå och lagt oss tidigt men vi är ganska duktiga på att snacka så klockan var väl midnatt när vi la oss.. ops.

Lagom när vi sov som bäst runt 02 tiden, så hör vi genom sömnen ett jäkla bankande. Det blir högre och högre och jag inser att det är utanför OSS någon bankar på dörrar och fönster!! Jag vaknar helt när personen utanför börja ropa "STEEEFAAAAAN", jag menar hallå- det var helt nedsläckt hos oss och vi sov ju som sagt allihop. Jag kör upp Stefan som ligger i godan ro och sover bredvid mig och när han sticker ut huvudet genom fönstret så står en granne där som är av polsk härkomst, stupfull, och undrar om Stefan ska vara med. Stefan blåljuger och säger att han ska jobba imorgon och när grannen undrar "varför då?" så svarar Stefan på sitt vanliga klockrena sätt: "Varför inte..?" *flin* Sen kom han och la sig igen, tog en stund att somna igen efter det här och både jag och Emma svor nog för oss själva.. Det här har aldrig hänt förut, men nu när vi skulle upp kl 06..

När vi då vaknade så blev det att packa, äta frukost och rasta hundar.. tänkte i mitt stilla sinne när jag gick förbi grannens hus om jag skulle banka på fönstret.

Vi kom till klubben kl 07.30 och sen kollade vi lydnad hela förmiddagen, hann med en fika också. Grattis till Cissi som tog sitt andra 1:a pris i klass 1 men sin fina Hera (rottis) och Anders som tog 1:a pris och klassvinst i klass 2, han hoppar direkt till 3:an och sen eliten. Det är typ SM-mål med den hunden, och han är just nu 17 månader. Det var skönt för jag fick parkera ändå inne på området så jag hade hundarna nära hela tiden och kunde lätt gå och rasta eller hämta dem.
Bailey fick köra lite lydnad bland alla störning och med rätt motivation så stör ingenting honom och han kan jobba hur länge som helst (läs: leksak).

På e.m så var det då äntligen dags för de vita herdehundarna att som sista ras bedömas i ring 2, Taurus hade hårt konkurrens idag men fick underbar kritik och var nära ett CK. Det var hans första gång i öppen klass eftersom han fyllde två i torsdags. Med andra ord så står han nu för ett utställningschampionat eftersom han har två CERT sen tidigare! Det ska nog gå vägen.
Det enda domaren anmärkte på var att han hade ngt brett mellan öronen, han har bättre öronsättning än vad han visar.. han fäller nämligen ner öronen lite i ringen. Dum som jag var så tog jag inte med hans leksak in i ringen, för när jag gjorde det sen i uppfödargruppen så blev det stor skillnad. Men men, man lär sig! :)

Taurus fick iaf en 1:a i kvalité och var ensam i klassen.
Kritiken: Bra huvud, korrekt bett. Öronen något lågt placerade. Mycket bra skuldra, rygg och kors. Välutvecklad bröstkorg. Bra benstomme. Bra proportioner. Bra päls och färg. Mycket goda rörelser. Fint temperament.

Jag är MYCKET nöjd och vi har all tid i världen för det där championatet, sen blir det inte så mycket mer utställningar för våran del. Någon då och då sådär :)
Utställningar kan vara roligt, men inget jag brinner för.

Hans kullsyster Giza, som har haft en lysande utställningskarriär hittills, tog sitt championat idag. STORT GRATTIS Annicka och Giza!! Grattis också till unghunden Spiro, som tog CERTet och blev dessutom BIR!
Med uppfödargruppen så blev det ett HP, och i finalen sen så blev vi slagna av Schäfrarna och hamnade på en 2:a plats. Grattis igen Annicka!

Klockan var nära 17 när vi var klara för dagen och allt hade tagit längre tid än vad vi räknat med. SÅ trötta och hungriga.. hundarna med.
Emma åkte hemåt och jag åkte hem för middag för oss och hundarna och sen några timmars välbehövlig sömn. Har blivit ännu mer solbränd i helgen och det känns i ansiktet.. Imorgon rör vi oss inte i många knop utan tar igen oss.

Som vanligt med många hundar på samma ställe så har man sett stressade hundar och stressade förare, vilket gjorde mig stressad. Men då körde jag lydnad med Bailey och glömde bort omvärlden. Då är det bara vi som existerar.
Samtidigt så ska jag erkänna att min hjärna, så som andras, funkar så att när man ser andras bekymmer så blir man tacksam över sina egna balanserade hundar som fixar det mesta. Kan inte hjälpas, det går per automatik. Jag är långt ifrån en perfekt hundägare och tränare, men jag påstår mig veta vad som passar mina hundar och jag påstår mig även vara duktig på att anpassa mina metoder och sätt efter individ.

I hundvärlden är alla experter, och hade alla varit lite mer ödmjuka så hade stämningen ibland varit trevligare. Respektera varandra, hur svårt kan det vara?

Är lite ledsen för nu får jag inte träffa Stefan igen förrän på fredag! :(
Han ska jobba i Uppsala och bo på hotell under tiden, som att det inte räcker att han redan jobbar 12 timmar om dagen. Ska inte gnälla, vi har det väldigt bra, men jag vill ju ha min underbara man hemma hos oss om man får vara lite självisk ;)

Lägger ut två bilder på Taurus, så ser ni skillnaden på hans öronställning:


2 kommentarer:

  1. Tack för en underbar dag Bella! Och tack för dina lovord. Vissas ord betyder mer än andras, och att höra så fina ord från dig, betyder mer än du förstår.

    Jag har fullt upp stor del av den här veckan, men vi kanske kan spåra i helgen tillsammans? :)

    Kram på dig och dina underbara hundar! We love you, yes we do! ;)

    SvaraRadera
  2. Vilken rolig helg vi hade :) Vi är båda två rätt så galna och tokiga och då blir det lätt kul! Jag gillar verkligen att sitta och snacka hund med dig, man får ut så mycket av det!

    Du var jätte duktig i ringen, jag ska skicka några bilder till dig från dagen.

    Kram

    SvaraRadera