lördag 7 augusti 2010

Åre vol.1

Resan gick bra.. men det gick undan vill jag lova.
Normalt tar det tre timmar till Tönnebro hemifrån oss, jag körde dit på 2 h 15 min..
Stannade flera ggr och rastade hundarna, men hade inte ro själv att äta, tror vi åkt i sex timmar innan jag fick i mig något *kurr* 67 mil är ju 67 mil och energin behövs under resan. Stannade till på ICA Järpen så jag kunde fylla kylskåpet när jag kom fram. Vi startade 11.40 från Nykvarn och kom fram 20.15, möttes upp av gårdsägaren som vi hyrt huset av och sen var det bara att packa in allt.

Vägen blev såklart vackrare ju högre upp vi kom.. jag uppskattar alltid naturen omkring mig, även hemma, men jag har alltid haft en dragning norrut. Det har ju sina förklaringar. Mamma kommer högt uppifrån norra Finland, pappa är en friluftsmänniska som ända sen vi var små släpat med familjen på resor med vandringar och fiske i såväl Sverige som Norge. Stefan kommer som sagt från Ånge, passar mig alldeles utmärkt ;) Jag kan rysa av vacka vyer.. men det är få vyer som får mig att fälla en tår, men att se dessa magnifika fjäll, berg och dalar är ett av de tillfällena.. Finns inga ord! Känns som att återse en god gammal vän. Man har nog haft en saknad och en längtan nu i vuxen ålder att återvända, och nu är vi här.. äntligen.

Huset är gammalt, från 1905, med utsikt över dalen. Ser inte mycket ut för världen utanpå, men är modernt och fräscht inuti. Fast jag skrattade gott åt toan och duschen, dörrarna dit in ser ut som skafferidörrar! :) Stora rum med väldisponerade ytor. Allt som allt ca 90 kvm. Hög trivselfaktor. Hundarna stormtrivs!
Vi bor i Undersåker, ca en mil från Åre C.
Vi kommer vandra på både norska och svenska sidan den här veckan, dagarna blir långa. Middag lagar vi när vi återvänder hem och vi ska lyxa till den någon kväll med kräftor!! Mums. Fast jag har redan lyxat till den själv med riktigt fina jämtländska jordgubbar!

Imorse packade vi in oss för att åka på utställning i Svenstavik, 11 mil enkel väg.
Träffade underbara människor där men det var inte vår dag utställningsmässigt. Allt som var bra för den förra domaren, för en vecka sen, passade inte alls den här domaren i smaken. Han tyckte Taurus hade för kort huvud, för brant kors, för korta steg, för framskjuten skuldra osv Vi åkte ut med en 2:a, tänka sig!
Lustig värld, denna utställningens värld. Men det är det som är charmen också, man vet aldrig hur det går! :) Solen sken och vi åkte därifrån lika glada som vi kom!
Svängde förbi hemma hos huset och fortsatte sen mot Storlien och norska gränsen!
Stannade till vid älven Enan för en stunds njutning, naturens krafter när de är som bäst. När vi kom hem igen så somnade vi pladask och sov i två timmar.
Sen 1½ timma senare så kom pappa och hundarna äntligen fram hit! Så nu är det jag, pappa och fyra hundar i huset :) Flocken är samlad! (eller ja det fattas ju några..som e kvar hemma)

Har hört att det var skitväder med stort S i stockholmsområdet, dvs hemma, idag. Stefan skulle ju ha gått på festivalen Sonisphere men hittade på annat skoj i huvudstaden istället :) Bl a bowling och öööl. Går ingen nöd på den mannen! Saknar honom nåt otroligt.

Nedan följer vol. 1 från vår Åre-semester.. vänta er fler bilder under veckan. Försöker uppdatera varje kväll efter dagens bravader. Gonatt från fjälls!











2 kommentarer:

  1. Ibland så tycker inte domarna som vi :=)

    Va härligt ni ser ut att ha. Vilka vyer.

    Kram Annicka

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder Bella!

    Vilken fjantig domare! Lite taskigt med en 2:a. Men championatet kommer! Ni har ju några utställningar kvar i augusti ;)

    Stor Kram!
    Emma & Arrac

    SvaraRadera