onsdag 25 augusti 2010

Bollnäs imorgon!

Haft en härlig dag, mötte upp chefen efter 10 i förmiddags. Hon skulle visa vart två hundar bor, som jag inte träffat förut. Morgonen hade varit full med dramatik för hennes del, då de boende i området har varit drabbade av många inbrott på senare tid så har de självklart tagit notis om vår vita skåpbil som åkte där igår (jobbade inte igår). Så hon fick ett samtal från polisen imorse, men chefen förklarade ju bara saken så förstod de ju. Kände oss VÄLDIGT iakttagna när vi körde genom området och vi förklarade för de som närmade sig vilka vi var och vad vi gjorde. Så nu känner många igen oss iaf ;)
Inte blev det bättre när vi kom fram till det första huset där vi skulle hämta hund, utanför stod det en röd bil.. och de som bor där äger ingen röd bil. Däremot har det setts en skum röd bil i krokarna. Men precis när jag ska plocka ut Bailey och smyga fram till huset, så kommer en granne och förklarar att det är hennes bil som hon ställt där, just pga inbrottsrisken. Så småningom efter diverse samtal med omgivningen om att vi bara hämtar hundar och lämnar tillbaka dem samma dag, så verkade allt lugnt.
Har slagit mig nu, att det här säkert är något som vi kommer råka ut för annars också när vi minst anar det. Vi har strikta säkerhetsrutiner och kontrakt osv med ägarna var, när, hur vi ska hämta/lämna hunden. Men det kan ju inte alla grannar veta, och visst ser det skumt ut när det kommer en bil och hämtar upp hunden och åker! Sen är den ju hemma igen inom sex timmar ;)

Så för mina hundar blev det en ny individ idag, kastrerad hane på nästan fem år.
Taurus och Bailey vill ju gärna fram och hälsa och pussas, men det räckte att han drog upp läppen lite så flög killarna bakåt direkt! Respekt!
Jag har ännu inte provkört skåpbilen, så det gjorde jag idag. Visserligen manuell men det kvittar för mig, sen verkar jag ha ganska bra känsla för att köra stor bil, för det gick super såväl under provkörningen som när vi lämnade hundarna på e.m, t.o.m mitt i Södertälje centrum där man alltid får krångla lite. Me happy! Bilen är en Toyota Hiace, typ skåpbil.

Blev sugen på thaimat efter jobbet så styrde kosan mot nykvarn centrum + ICA.

Jag och lillasyster Marre har varit hästtjejer sen vi var små och ridit större delen av livet, hästar står oss väldigt nära kan vi säga. Ikväll var det en ny milstolpe, Marre red sin första lektion i westernridning! Vi har annars bara ridit klassiskt. Jag följde med som medhjälpare och åskådare, men mest av nyfikenhet. Western lockar även för mig och jag vill gärna börja i vinter/vår. Sålde hästen nu för två år sen och nu rycker det i hästnerven.. abstineeeens!!! Hon fick rida ett skimmelsto som heter Sandy, trevlig men som Marre uttryckte det. "Inte Speedy Gonzales direkt.." *flin* Marre jobbade på bra och när hon kom in i det och kände skillnader i hjälper osv, så såg det riktigt tryggt ut. Bra jobbat sis! Neckreining rules :p

Det var en helt annan känsla där än på vanliga ridskolor, lugnt..lyhörda hästar som lyder minsta vink, sammanhållning och små grupper.
Vi var på Long Valley Ranch, som ligger bara 4 minuter ifrån mig med bil. Nära och bra! Länk till deras hemsida

Ja på tal om hästar! Marre letar faktiskt egen häst, jag stöttar henne i allt hon tar sig för. Nu har hon hittat en treårig hingst i BOLLNÄS av alla ställen! En skimmel, Angloarab. Så imorgon efter jobbet så åker vi! Marre, jag och två av hennes kompisar. Vi kommer hem mitt i natten, gäsp!

Det finns ingen bättre mindfulness, än hästar.. att kliva in i ett stall och mötas av den goda hästdoften, stå och rykta hästen i timmar och se den sänka huvudet och somna av njutning.. sitta i stallet en mörk vintermorgon/kväll och höra hästarna tugga på sitt hö i boxarna, eller att sitta på hästryggen och känna samarbetet och förtroendet oss i mellan. Det är nog därför jag älskar lydnadsträningen med hundarna, det är jag och hunden i vår egen bubbla, där inga tankar utifrån kan komma åt oss.

Ett ekipage gör en slidestop:

2 kommentarer:

  1. Vad härligt det låter med hästarna! Jag har själv ridit och tävlat i western i några år på min arab men sedan sadlade jag tillbaka till dressyren och skaffade halvblod :-). Tyvärr har jag kommit till insikten att jag inte hinner med min 3-åring utan har beslutat för att sälja henne :-(. Hon står nu i Trosa på utbildning.
    Ibland hinner man inte med allt man vill!

    Kram Towe

    SvaraRadera
  2. Men guuuuuud vad kul med häst!!!
    Förstår vad du menar med hästabstinens, min har också börjat komma krypandes...
    Jag har dock turen att Manges lillasyster har hästar OCH håller på med western ;o)
    Dessutom har hon hästarna på en STOR gård där bla Torneamentum (riddarna) håller till :D
    Ska ut dit nån dag snart och kolla in läget lite...*fniss*

    SvaraRadera