fredag 15 juni 2012

Aldrig en tråkig stund..


Ja här är det aldrig en lugn stund! Eller jo, det är det väl. Men det vore inte lika roligt att skriva om det ;)

Vi har legat lågt med rally-träningen sen sista tävlingen. Jag har en tendens att ta "lov" när vi haft flyt ett tag. Men nu har vi så smått börjat träna inför avancerad klass! Höger-handlingen är det vi måste lägga allt krut på. Första starten blir den 1/7 på Gnesta-Trosa BK.

Lisa har varit på besök med dotter och hundar! Hon är en kär vän som ursprungligen kommer från Dalarna men träffade en kille och de flyttade till Gotland tillsammans. Fyra hundar har de, han har en husky och en Amerikan akita och Lisa har de fina tjejerna Beya- kullsyster med Bailey, och Troja- kullsyster med Taurus. Så häftigt när vi ses för man kan inte låta bli att se alla likheter hundarna imellan! Sen kom lilla Elina till världen i Februari och hon har hunnit fylla fyra månader. Och vilken solstråle, det var himla mysigt att mysa med en liten igen. Inte för att Oliver är så stor, men det känns som att det är ett tag sen han var en plutt <3 Oliver verkade tycka om Elina skarpt :) Helgen därpå så tog Lisa och Troja LPI när de fortfarande var uppe i Dalarna. STORT grattis tjejer! SÅ duktiga är ni! Lisas hemsida

Oliver har haft en period när han ätit lite sämre, lite oroande med tanke på att han är en väldigt aktiv liten kille som knappt lägger på sig vikt, utan bara växer på längden. Men det var bara en period. Förmodligen så har han kindtänder på G, samt att jag- den tröga mamman, inte fattade att han ville ha större ansvar över sitt eget ätande. Så nu har han egen sked, gaffel och sugkoppstallrik! Med lite hjälp så fixar han det galant!
För övrigt så ÄLSKAR han dammsugaren och ska alltid vara med. När han inte pussas med katter och hundar dvs ;) Har även börjat ställa sig upp så smått med stöd.. spännande tider! Vi har varit med syrran till stallet och hälsat på hästarna, Oliver är jätteduktig med hästarna. *stolt morsa*
Vi har varit på två möten på förskolan inför starten i Augusti. Ett möte med alla andra föräldrar, och ett enskilt möte. Det känns superbra! Jag är tyvärr arbetslös nu när mammaledigheten tar slut, men den enda fördelen är att Oliver bara behöver vara på förskolan tre dagar i veckan. Känns skönt sådär i början, och jag vet att förr eller senare så blir det ju heltid för honom. Så jag passar på att njuta! Om jag inte får jobb innan augusti.. men den chansen är minimal.

Min bästaste kompis Lillan har nu äntligen genomgått sin njurdonation! Den var egentligen planerad till i början av Maj, men har blivit framflyttad två ggr av olika anledningar. Vi är SÅ stolta över henne och hon har räddat sin svågers liv, finns det något finare man kan göra för någon annan än att rädda deras liv? Knappast. Vi älskar dig gumman- du är så stark och en otrolig förebild för alla! Läs hennes härliga blogg HÄR! Många leenden och skratt utlovas, men med en allvarlig underton! Hann hälsa på henne en gång på sjukhuset på Akademiska sjukhuset i Uppsala, men nu är hon hemma igen och återhämtningsprocessen har börjat! Men känner jag henne rätt så kommer hon vara tillbaka på banan snart ;)

Den 2/6 så åkte jag, lillasyster Marre och hennes sambo Alex till ett kyligt och blåsigt Norrköping för att se årets rasspecial. Vi hade med oss Devil och Bailey, men bara som "sällskaps-hundar" :p Ingen utställning för dem. Det var runt 50 hundar som deltog iår och det är alltid trevligt att se alla dessa vackra hundar! De flesta verkade trivas i ringen, och det klart att det alltid kommer finnas hundar som säger fula ord till varandra i ringen! Speciellt hanarna brukar muttra om ett o annat ;)
Det gick ingen nöd på Devil och Bailey, verkade njuta av att bara vara med oss. Jag hade bakat scones kvällen innan så vi satt och fikade ála England med scones med ost och marmelad! Vilka jäkla idéer man får ibland alltså.. men gött var det!
Lite jäktigt är det ju på såna tillställningar, och även om vi inte hann prata så mkt med alla som vi ville, så var det ändå skoj att träffa alla!
Det gick lysande för Barvestads och jag vill rikta ett STORT grattis till Annicka och hennes vackra Giza som tog hem rubbet och blev BIS! Giza är Taurus kullsyster och hon har riktigt flyt nu, BIR på BIR på BIR. Och hon förtjänar det verkligen :)

Jag har ordnat nya spårmarker bara 10 min hemifrån. Marre hyr en liten gård ute vid Mälaren och hyresvärden äger runt 400 hektar mark, den enda jakten som bedrivs är på vildsvin och bara under säsong. Så jag ringde helt enkelt upp honom, och han visade sig vara en pratglad karl som absolut inte hade något emot att vi spårar på hans marker! Och det bästa av allt var hans kommentar till om någon kommer och ifrågasätter mig och vad jag gör i skogen med hundarna: "Om någon tjafsar- hänvisa till MIG!!" Hahaha, så jäkla skönt att ha markägaren på sin sida!

Påtal om spårmarkerna.. På Nationaldagen, den 6/6, så hade jag bestämt med min kompis Emma att hon och hennes aussie Arrac skulle komma hit och träna viltspår. Är mitt uppe i att lägga ett spår när jag känner mobilen vibrera i fickan, tänker att jag ska bara lägga slutet så ringer jag upp personen som ringt.
Ser att det är Emma, lyssnar av meddelandet och hör en gråtande och chockad Emma som säger med darrande röst "Kan du ringa mig?" Ringer upp i ljusets hastighet. Hon är som sagt chockad och det är knappt att jag kan urskilja vad hon säger, hon nästan skriker i luren och kan inte andas lugnt :/ Jag förstår att det är något med Arrac och tänker bara "FAN också han är den sista hunden på planeten som behövde mer skit". För han har varit väldigt utsatt i sitt liv för diverse otrevliga hundar och det har satt sina djupa spår hos såväl honom som Emma. Lyckas höra att Arrac blivit attackerad av en rottweiler och att Emma inte orkade få bort den från Arrac. Vi pratade en kort stund och jag säger utan att tveka att jag åker dit istället, jag ville dit och finnas som stöd! Så jag åkte bara hem en snabbis och förklarade läget för Stefan, sen blåste jag mot Rimbo! Så tragiskt och onödigt. Men är det någon som kan ta sig igenom det här så är det Emma <3 Läs mer i Emmas blogg HÄR.

Hundarna har fått nya halsband! Jag tyckte det var på tiden eftersom de gamla beställde jag 2009 från Vibri. Har varit jättenöjd med dem. Men nu var det dags för nya, och den här gången från HundkompanietK9
Det blev 5 cm breda läderhalsband med lammskinnsfoder. Svart läder med röd text och rött innerfoder. Det blev SKITSNYGGT mot deras vita pälsar! Är mycket nöjd, robusta och rejäla halsband som förmodligen kommer hålla många år.

Nu får det vara slutbloggat för den här gången, men förmodligen kommer nästa inlägg redan i helgen. För imorgon bär det av till Örebro BK, Taurus ska ställas för första gången sen förra sommaren och vi hoppas på det enda som saknar för hans utställningschampionat = ett SBK-CERT!! Men vad jag förstår så har vi lite konkurrens att slåss med.. så håll tummarna hårt för oss!

Over and out!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar