torsdag 21 juni 2012

Mest blod men lite rally!

I tisdags så var det dags för blodtappning på Bagarmossen igen för hundarna. Jag hade oroat mig för hur jag skulle lösa det med Oliver. Alla jobbar på dagarna och min bästis Lillan är nyopererad och ska inte lyfta.
Hundarna behöver mig under tappningen, jag sitter alltid vid deras huvuden och klappar lugnt och pratar med dem. Då är det svårt att vara både matte och mamma samtidigt!

Tyvärr har de bara blodcentralen öppen på tisdagar, och jag ville inte ställa in det heller. Det är en så pass viktig gärning. Alla blodgivar-hundar räddar liv. I slutet av varje år får vi hem brev från hundägare vars hundar inte hade överlevt utan blodgivarna, det är väldigt rörande att läsa deras berättelser och man blir än mer stolt över att kunna bidra med blod från ens egna, friska, hundar. Det betyder mycket för många. Sånt ställer man inte in, man löser det!

Och Lillan, den tokan, ställde naturligtvis upp ändå. Människan har precis donerat en njure och räddat sin svågers liv. Nyopererad och öm, så ställer hon ändå upp som barnvakt. Så var hon vips med att indirekt ha räddat även flera hundars liv. Hoppas du inser vilken stor tjänst du gjorde gumman, inte bara för oss <3

Så medan jag var inne med hundarna så gick hon på promenad med Oliver i vagnen! Jag vet att han är glad och trygg med henne så jag kunde slappna av efter en stund.

Linda Holgersson som ansvarar över blodgivarna på Bagarmossen är en UNDERBAR människa! Öppen och trevlig, otroligt mån om hundarna. Hundarna blir alltid mötta av varsin köttbulle i dörren ;) (det står alltid en stor skål full med köttbullar och väntar på rummet)

Veterinären kom in och skulle kolla av och lyssna på hundarnas hjärta. Taurus mötte henne i dörren och sa typ "jag är redo- ta mig först!" Så han fixade det där på egen tass. Men veterinären stod lääääänge och lyssnade på hans hjärta.. Jag och Linda sneglade på varann med en blick som sa "NEJ nu har hon hittat något fel!! :/ "
Men tvärtom. Taurus hade så lugn och långsam puls att hon helt enkelt var tvungen att lyssna så länge för att få "nåt att gå på"! Mattes coola lillråtta <3 Det var JÄTTEskillnad på hans och Baileys puls. Men det visste jag redan. Bailey har större kroppszon och är inte ens särskilt bekväm när jag t ex masserar honom. Det går bra oavsett vem som tar i honom, men roligare har han haft. Det jobbigaste med hela tappningen är att bli upphissad och nedlagd på bordet innan kanylen sätts på halsen. Och eftersom han kan rutinerna så vet han ju vad som komma skall ända från början. Men han är så tapper mattes hjälte, och hade han varit RÄDD, så hade jag aldrig utsatt honom för det här! Inte ens om det bara är ett par ggr per år.
Han skakar av sig snabbt och hoppar glatt upp på bordet igen när allt är klart :) Taurus är som sagt inga konstigheter, han bara gör. Sen var det så skönt att se att medan den ena låg på bordet och tappades, så låg den andra lugnt på golvet och halvsov.
Jag, Linda och tjejen som hjälpte till och stasa snackade om allt möjligt mellan himmel och jord medan blodet flödade ;) Härliga människor!
Efteråt så blev det såklart massa köttbullar! Linda gick iväg och kom tillbaka med varsitt fästinghalsband samt present till hundarna, varsitt jättefint reflextäcke där det står "Blodgivare" på sidan! De kommer användas det vill jag lova.
Hon frågade om vi kanske vill vara med i deras monter på Hundmässan i Älvsjö i December för att visa blodgivarna! Självklart sa jag! Dels är det viktigt att visa folk att det FINNS och hur viktigt det är, och dels så är vi ju ändå där varje år för att sitta i rasmontern.

Förutom fästinghalsband och täcken så fick vi med oss två stora säckar mat hem. Vi har en hel del förmåner såsom mat, årlig vaccination, fästinghalsband, rabatt i deras butik samt att hundarnas blod årskollas noga efter minsta lilla avvikelse. Känns tryggt!

Om du vill veta vad som krävs för att en hund ska kunna bli blodgivare, kolla den här länken: http://www.djursjukhusen.se/patient-hos-oss/vara-avdelningar/blodbank/blodgivare-hund/

Det hade gått jättebra för Lillan och Oliver på promenaden, så det var två nöjda ansikten vi möttes av när vi kom ut. Oliver hade en stor, vacker röd blomma i näven ;) Han fick mellis och ny blöja innan vi åkte hemåt igen. Hundarna fick ta det lugnt resten av dagen, lite trötta och törstigare än vanligt.

Kvällen därpå var vi på klubbens första rallylydnads-kväll! Äntligen! Det var intressant att få vara med och bygga bana. Bailey var däremot lite disträ och jag tror att det är pga att vi har en löptik som går här hemma, så andra hundar nära stör lite mer än vanligt. Sen hjälpte det väl knappast att jag fick huvudbry över högerhandlingen, OJ vad vi måste vässa på det. Jag blir så koncentrerad att jag glömmer prata med honom! Inte bra! Min hjärna måste träna.. Torrgå Torrgå Torrgå.
En onsdag till hinner vi med innan första starten i Avancerad den 1/7 i Gnesta! Därefter blir det ett långt hopp till nästa tävling den 26/8. Så vi hinner ju träna mer!

Har en skön känsla den här kvällen.. Den längsta dagen på året idag va? Och imorgon är det midsommarafton och det ska vi fira ute på lillsyrrans fina lilla gård vid Mälarens strand med hela stora familjen! Jag står för bakandet, har spanat in två recept ur senaste "Buffé" ;) På måndag kommer det in bra med pengar och det är också skönt att veta att man slipper gå på knäna kommande månaden! Speciellt eftersom det i slutet av Juli bär iväg till Öland för bröllopsfirande!

Snipp snapp snut så var sagan slut! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar