tisdag 28 februari 2012

Min egen helg!

Helgen gick över förväntan! Stefan och Oliver åkte till Ånge med Stefans brors familj, men jag stannade hemma. Första gången sen Oliver föddes, nervöst naturligtvis!

För att verkligen ta till vara på helgen så bockade jag av en lååång lista av måsten under veckan, så jag skulle slippa göra sånt under helgen. Sorterat och städat i källaren, dammat av hyllor och allt i hyllorna, ångtvättat i köket och ovanpå skåpen, tvättat och parat ihop strumpor, tvättat alla gosedjur osv osv

Det har inte varit någon dans på rosor att försöka hinna med allt! För när Oliver vaknade i måndags morse så var han som förbytt! Skulle upp två timmar tidigare än vanligt, vägrade äta gröt, skrik och gnäll om det mesta och inte nöjd med nåt! "Vem har bytt ut min unge??" började jag nästan undra. Det är ju ingenting konstigt, alla barn har ju perioder och det tillhör utvecklingen. Plus att hans två övre framtänder höll på att bryta igenom. Det är bara att finnas där för honom och göra vad man kan, prova olika saker. Kanske bara sitta och vara nära. Mammas älskling!

Kändes vemodigt att packa Olivers väska på torsdagkvällen..
Vaknade tidigt på fredagsmorgonen, men Stefan fick ligga kvar och sova så länge det gick. Så han skulle vara pigg bakom ratten! Killarna blev hämtade vid 10-tiden, Oliver var jättetrött och mätt i magen- så det kändes ändå bra för då visste jag att han skulle somna snabbt och sova gott några timmar.

Själv så började jag gråta så fort jag såg bilen lämna gårdsplanen.. Det var jättetungt. Satt i soffan och tog igen mig en stund, tog mig i kragen och andades ut ångesten ur lungorna. De närmsta 55 timmarna var mina!

Såhär i efterhand så är jag stolt över mig själv, jag visste inte att jag hade kapaciteten att "stänga av" mammaoron. Men det kunde jag, jag kunde tillfälligt lägga mina älskade killar i bakhuvudet och inse att jag ändå inte kan påverka något. Både läskigt och befriande på samma gång, saknaden är en sak. Den kan tära på en, men det var mycket därför som jag hittade på så mycket i helgen.

Det första jag gjorde var att åka till jobbet, vi skulle ha Fodergenomgång på jobbet. Nu hade dock han som skulle hålla i det tagit fel på tid, dag och vecka *haha* Så när han var en halvtimma sen så ringde vi till honom, han var i Uppsala och bad tusen ggr om ursäkt! Stackaren :/
Men jag hade ju tid att stanna kvar, så jag umgicks med mina härliga arbetskamrater och med flocken. Pysslade ihop lite annonser för mina kurser att spika upp lite här och var. Fyra timmar senare så åkte jag hemåt igen! Med stentrötta hundar i bilen så passade jag på att åka till Willys och storhandla. Sen hem för att vila lite och diska undan. På kvällen kom bästisen Lillan hit med thaimat! Det var så längesen vi sågs och hon undrade om hon kunde komma trots att hon var förkyld. "Ja för faaan jag vill ju seees!" Vi hade en rolig kväll med god mat, prat och skratt så vi fick ont i magen :-D Det var skönt med sällskap.

Eftersom Oliver hade vaknat så tidigt den morgonen, och jag hade haft en aktiv dag, så var jag bra trött när Lillan åkte hem vid midnatt. Det underlättade enormt när jag kröp ner under täcket för natten, somnade ovaggad. Sov ganska bra.
Vaknade dock halv åtta på lördagmorgonen.. Den tiden Oliver vaknar i vanliga fall. Kände bara "Näe! Nu har jag ju chansen att dra mig!" Så jag gick upp och rastade hundarna och gjorde frukost åt mig. Satte mig i sängen och käkade och kollade på Big Bang Theory. La mig till rätta under täcket och somnade om i två timmar till, gick upp kl 11! Vilken känsla!

Kl 13 så var jag och Cissi ute hos syrran för vad som skulle komma att bli en jätteskön promenad. Tre vita herdar och två rottweiler bestod flocken av den här dagen! Vi var ute i 1,5 timma och flocken sprang lös större delen av tiden. Råkade på ett par pimplare som tagit sig in till stranden för att grilla! För oss tjejer så dök de upp ganska plötsligt, men hundarna hade förmodligen känt av röken flera hundra meter tidigare- för ingen av hundarna brydde sig om att gå fram utan fortsatte bara framåt! Fantastiskt, hela flocken! Duktiga hundarna :)
Vi tog oss över vattendrag och skiftande terräng på mer eller mindre tydliga stigar. Till slut kom vi ut på grusvägen som leder tillbaka till syrran så då gick vi på den sista stunden.
Vi pratade en stund innan vi åkte därifrån. Marre hade nämnt dagen innan att hon hade fått två biobiljetter av sitt jobb och undrade om jag ville gå på bio! Jag hade planerat en lugn hemmakväll.. Men hade samtidigt varit sugen på bio länge. Självklart ville jag gå på bio med systeryster! Klockan var inte så mkt så jag hade några timmar på mig hemma.
Hem och torka hundarna torra och fixa mellis till dem och mig. Sen sjönk jag ner i ett hett bad i ett par timmar, bomull för själen! Käkade revbensspjäll och sweet-chili ris till middag. Tog det lugnt. Andades. Njöt! Visst tar jag bad och så även när grabbarna är hemma, men nu behövde jag inte tänka på något annat än att slappna av.
Rastade hundarna och gav de mat + färska märgben innan jag for.
Hade frågat om grannarna med Baileys lillebror Gus kunde ta ut och rasta hundarna när de ändå gick förbi på kvällspromenaden- och det gick bra :) Tack till er! Jag kunde verkligen slappna av där i biomörket.

Vi såg War Horse.
Vacker historia med lite klichéer, men vad gör det i en så välgjord Spielberg film? :) Det gick gissningsvis åt mer papper än popcorn i biosalongen och visst trillade några tårar.
Fyra timmar efter att jag åkte så var jag hemma igen, till hundarnas stora lycka! Gick ut på sista pinken och sen in för att sova, somnade gott vid 1-tiden.

Söndagen gick jag upp kl 09 och åkte till Svenska Hundklubben där de har Rallylydnadsträning varannan söndag, med uppställda banor! Super att kunna träna med riktiga skyltar. Och få tips och råd av Ulla som redan har hunnit tävlat rally ett tag med sin Aussie Gloria! TACK för all hjälp!
Bredvid klubben så finns ett gigantiskt sandtag som vi har gått i under alla år med hundarna, naturligt inramat av branta sandsluttningar och bra träning för hundarna! Lillasyster Marre kom dit med andra halvan av flocken, Devil och Bamzing, för att ta en gemensam promenad. Vi var nog där en dryg timma och vi hann med både backträning och balansövningar.. + massa spring förstås! Hundarna verkade helt slut :)
Därifrån åkte jag direkt ut till syrran där mamma och pappa också väntade med fika. Hade en mysig familjestund!

Sen hann jag hem för att ordna det sista för när killarna skulle komma hem, lite städning och laga mat.
Vi hördes ju ofta under tiden de var borta, men det var så SKÖNT när de kom hem igen! Älsklingarna!! <3

Så jag är mycket nöjd med hur jag spenderade helgen och gjorde nog det bästa av den! Tack till er som gjorde min helg helt perfekt, puss!!

1 kommentar:

  1. Härligt att läsa :) Jag får min dagliga motion genom att läsa din blogg, vilken energi du/ni har :)

    SvaraRadera