söndag 5 februari 2012

Barn och hundar är livet!

Hoppsan, verkar som om bloggen tog ett väldigt långt juluppehåll!

Julen tillbringade vi i Ånge hos Stefans föräldrar. Stormen Dagmar drog förbi också och jag och hundarna gick genom skogen för att se alla dessa fina tallar som trillat, sorgligt.
Oliver fick massa fina julklappar som är väldigt poppis :) Och jag fick en väldigt dyrbar julklapp, sovmorgon flera dagar!! Fantastiskt skönt!

Nyår spenderades i hemmets lugna vrå, vi har bara en granne nära och vi brukar dubbelkolla om de ska skjuta fyrverkerier vid tolv. Det gjorde de iår, men oavsett så utsätter vi aldrig hundarna för smällare. De är inte rädda för fem öre, men en hund kan bli rädd i vilken fas som helst i livet så det är så onödigt.. Blev märgben och musik i ett eget rum i vanlig ordning! Jag klev ut och kollade på alla blinkande ljus på himlen i när och fjärran.. Men fick bara en tår i ögat när jag tänkte på alla djur, tama som vilda, som får lida för människans nöje..

I övrigt så har vi firat att Iggy, vårt senaste katt-tillskott till familjen, firade ett år hos oss den 1/1-12! Hon har anpassat sig bra och hon ÄLSKAR hundarna nu, de kommer aldrig undan hennes gos :) Hon är en trygg, glad och gosig tjej som vi älskar väldigt mycket. Hon och vår stora röda tjej Chili är polare, medans den lilla röda- Saga, inte gillar någon annat katt alls haha. Hundarna brukar styra upp om katterna tjafsar!
Ja och på tal om katterna så är de superduktiga med Oliver, om han råkar få tag i pälsen så gör de ingenting alls, inga klor ute.

Oliver växer som ogräs! Äter som en häst! Favoriten är nog pasta med tomatsås i alla dess former. Har även börjat dricka vanligt kranvatten till lunchen och det går som ingenting!

Hans meny ser ungefär ut såhär varje dygn (det är ca tider som skiftar lite, NAN är hans modersmjölksersättning) Kl 01: NAN ca 200 ml. Kl 05: NAN ca 200 ml. Kl 08: Gröt+lite NAN med D-droppar i. Kl 10: liten slurk NAN innan tupplur. Kl 13: Lunch av lagad- eller burkmat+efterätt med frukt/bär+vatten att dricka. Kl 15: Mellis med kex/frukt/smoothie/NAN. Kl 17: Middag- som lunchen men en annan rätt och NAN att dricka. Kl 20: Fullkornsvälling ca 200 ml vid läggdags.

Sen har vi lyxen att han än så länge har väldigt fasta sovrutiner. Sover på natten 20-08 med två matpauser. Somnar om efter ett par vakna timmar och sover i 1 h 45 min (!). Är sen vaken ca tre timmar och sover sen en timma igen. Så m.a.o en sovstund på f.m och en på e.m.
Det innebär en viss frihet för mig för då kan jag fixa här hemma, duscha eller ta med babyvakten och leka med hundarna utanför huset en stund. Sen brukar det oftast bli så att en av sovstunderna så sover jag med honom i våran stora säng.. Så otroligt mysigt, och välbehövligt! Går åt mycket energi att vara mamma :)
Visst händer det att han inte kan sova vissa kvällar, men vi har kommit underfund med att det är om han är överstimulerad- när det har varit lite för mycket under dagen. Får han sova bra på dagen så sover han även bra på natten, för då går inte hjärnan på högvarv! Nuvarande nattningsrutinen är att vi ger välling och lägger oss med honom i stora sängen tills han somnat tryggt, så lyfter vi över honom i hans egen säng sen när vi kommer och lägger oss.

Vi roar oss med att umgås med varandra, med djuren, med nära och kära, stora som små! Går på SjungaGunga och myser.
Oliver har även börjat på Babysim med pappa på söndagar, de har fantastiskt roligt ihop och vatten verkar vara Olivers element! Ångrar inte för en sekund att jag anmälde honom. Målet är att han ska få fortsätta simma så länge han tycker om det! Jag är själv mer eller mindre uppvuxen på Sydpoolen i Södertälje och har många fina minnen därifrån. Vill gärna dela den miljön med lilla O, så fort jag vågar visa mig i baddräkt igen ;) Tills dess får det vara en Pappa-son grej!

På tal om småttingar så tänker jag på två små tösar som kom till världen inom loppet av fyra dagar, en Melina och en Elina! Grattis tjejer, ni har superstarka mammor som kommer göra allt för er!! Ska bli spännande att följa er i livet :)

Den 20/1 så firade jag och Stefan sju år tillsammans, älskar dig så otroligt mycket! När jag frågade om han för sju år sedan hade kunnat tro att vi skulle vara gifta och ha barn vid det här laget så svarade han: "Jo.. Men jag trodde inte det skulle dröja såhär länge!" Underbara man!

Hundarna får mest vara med just nu, vi blandar vardagen med promenader och lite träning. Känner mig lite lätt schizofren när jag tränar Rallylydnad med Bailey och vanlig lydnad med Taurus ;) Jag och min kompis Cissi, som har två rottis tikar, pratade om att åka och kolla på rallytävling i Södertälje den 11/2. Sen så kom det sig en dag att vi kollade på varandra och undrade.. "Vi ska inte anmäla oss då?" Sagt och gjort! Anmälan skickades in och sen var det bara att vänta på lottning, sporten är ju så omåttligt populär att man snällt får vänta och se om man kommer med eller ej! Men tänk att vi kom med båda två, ska verkligen bli roligt! Det blir rallydebuten för oss. Vet inte om jag tävlat i något där jag känt samma enorma längtan in på plan som jag gör i rallyt, det är verkligen så himla kul!!

Har kikat lite på SBK-utställningar att ställa Taurus på så han får det där förbaskade sista CERTet för championatet nån gång! Första ser ut att bli på Katrineholms BK i Maj.

Sommarens semestrar har börjat planeras! Spikat är fjällvandring i Åre i antingen Juni eller Juli. I slutet av Juli åker vi till Öland över helgen för då är vi bjudna på bröllop! Får se om vi klämmer in Gotland också.. Finns ju en liten bebbe med familj som vi vill hälsa på ;)

2 kommentarer: