onsdag 15 februari 2012

Lyckad rallylydnadsdebut!

Så var det då dags, i lördags den 11/2 så var det dags för vår första rallylydnadstävling!

Första gången jag provade rallylydnad överhuvudtaget var på rasklubbens KM på Öland i September 2011 och den gången med Taurus, tror vi slutade fyra. Kände redan efter den gången att det var något för mig, längtade in på plan! Visste kanske inte riktigt vad jag pysslade med, men kul var det! Första gången jag provade med Bailey var på kennelträffen den 25/9-11, och han älskade det! *Wow- matte pratar och berömmer mig hela tiden!!* Han älskar den typen av aktivt samarbete som man måste ha, jag hade misstänkt att Bailey var som klippt och skuren för rally! Sen har vi varit på en informationskväll i ämnet på klubben och så har jag läst på själv förstås.
Har hunnit med några träningstillfällen också. På egen hand, på SHK i Södertälje och med Cissi och Indra! Har fått en rallykompis i Cissi! Jätteroligt att ha en vän som också tycker det är skoj, och hennes fina Indra har följsamheten i blodet och tycker det är kalas att jobba med matte. För en som vet den hundens historia så känns det ännu roligare, ni är så fina tillsammans på plan tjejer! Visst har vi tränat annat också, men det här är nytt för oss båda och för hundarna.

Apollogruppen anordnade tävlingen i Södertälje så det var inte långt för oss att åka. Jag var klar i god tid att åka hemifrån, men när jag skulle ta hundarnas mapp därifrån den ALLTID ligger, så låg den inte där! VA? Letade som en galning, bara för att komma på att jag hade visst slängt hela mappen för att den var så sliten och istället lagt de viktigaste pappren i en plastficka i hundarnas pärm.. oops.
Vi kom fram några minuter innan samling och gick in för att anmäla oss.
Det var många anmälda i Nybörjarklass så vi var uppdelade i grupp A och B som skulle tävla parallellt samtidigt på två planer i ridhuset. Vi båda var i grupp A- som i sin tur delades upp 50/50 så att det inte skulle bli för många som gick banvandring samtidigt. Vi hade start nr 25 resp 34 så vi hade tid på oss. Kollade in när första gruppen gick banvandring och sen även på de första starterna för att få ett hum om hur banan såg ut. Vi rastade hundarna i skogen en sväng och väntade på att klockan skulle ticka på så vi fick gå banvandring nån gång, det drog ut på tiden så det blev närapå en halvtimma försenat. Men bättre sent än aldrig!

Domaren Sofia Angleby var lysande, frågade om det fanns några debutanter och förklarade noga regler och vad vi skulle tänka på. Hon visade all momenten och alla fick fråga fritt. Sen torrgick vi banan ett par ggr och förberedde oss mentalt på att gå med hundarna sen. Det kändes riktigt bra! Såg fram emot att äntligen få tävla! Jag har haft ett litet uppehåll sen den 23/10-11 då jag tävlade appellspår med Taurus i Strängnäs, med lyckat resultat :)

Så vips så var det Cissis tur att gå in med Indra! Vi hade frågat domaren om det gick bra att jag stod utanför banden och filmade, och det gick bra. De gjorde ett grymt jobb, speciellt med tanke på omständigheterna! Indras första tävling någonsin, första gången i ridhus, och det är ingen lek när hästbajs är en delikatess! Blev lite nosande med Cissi fick med sig henne igen och de höll ihop moment efter moment genom hela banan! Resultatet blev godkända 80 poäng! I Rallylydnad så börjar alla på 100 poäng och sen får man avdrag för de fel som ev uppkommer under banan, har man minst 70 poäng kvar när man är klar så är man godkänd! Sen händer det att folk glömmer att man inte får ta i hunden på banan för då blir man diskvalificerad, skittråkigt för de som gjort ett bra jobb men inte kan hålla händerna i styr efter målgång och vänta tills de gått utanför banden! :/ Men regler är till för att följas!

Jag tog ut Bailey och värmde upp honom utanför ridhuset, han är lite ringrostig i tävlingssituationen och tyckte nästan att de andra hundarna med alla dofter var mer intressanta än mattes belöningar! Ajabaja sa matte, nu skärper vi oss! Så lite lugnande klappar och lugn energi tillsammans med lite krav fick ordning på grabben! Han pep lite hela vägen in i ridhuset, men när vi väl gick in och gick banan så var det som att han visste att nu gäller det! Visst var det lite ljud, men inget så värst märkbart. Det kändes som att jag hade honom med mig och han nosade inte i marken vad jag märkte, han har iofs varit i stall sen han var valp och är inte så impad av bajset ;) Svansen i topp och humöret likaså. Det var inte perfekt, men perfekt är tråkigt! ;) Utanför väntade boll-belöning och godis. Cissi filmade från läktaren! Tack Cissi! Resultatet blev 88 poäng och godkänd med placering 5 av 38 startande! YEEEES!!

Här är filmen, vi börjar ca 1.50 in i filmen.



Jag är så stolt över Bailey, vi hade roligt och vi hoppas på att ta titeln RLD N under våren! Sen blir det förhoppningsvis tävlingar i fortsättnings- och avancerad klass under sommaren.

Efter en kylig men rolig dag så längtade jag hem till mina killar! Var hemma runt 14 tiden och jag möttes av en pappa med en trött liten kille på armen. Passade perfekt. Stefan åkte iväg på ärenden och jag och Oliver la oss i stora sängen. Han fick flaskan och somnade som en stock, jag kröp in under täcket och somnade gott jag med. Vi vaknade nästan tre timmar senare, oj så skönt vi hade sovit! Nu var jag varm igen! Hundarna hade sovit ovaggat de också, tror jag det efter fem timmar på tävling. Taurus hade ju visserligen inte tävlat, men han hade fått vara med en del ändå, mattes lilla råtta!

Vi har fler tävlingar inplanerade, lite mer långväga härifrån. Jobbigt att vara ifrån familjen en hel dag, men det händer ju så oerhört sällan så det får gå, jag vet att de har det bra och jag ser hellre att de är kvar hemma än att hänga på mig till ett kallt ridhus nånstans på vischan.

På söndagen följde jag med Stefan och Oliver på babysimmet igen, med kameran i högsta hugg. De bilderna lägger jag ut vid ett senare tillfälle! Oliver älskar ju verkligen vattnet och har nu börjat protestera hemma när han ska upp ur badkaret, vill bara ner i vattnet igen. Mammas älskling <3

Nästa helg, 24-26/2, så åker Oliver med Stefan till hans föräldrar i Ånge. Jag blir kvar hemma. Det är första gången sen O föddes som jag är ensam, helt ensam. Ja djuren är ju hemma, men jag har inte sovit en enda natt utan Oliver sen de första nätterna på sjukhuset. Ångest.. Jag håller på att skriva en lista åt mig själv med saker att göra den helgen så jag inte sitter hemma och nojjar. Inte det att jag inte litar på Stefan, det gör jag helhjärtat! Han fixar vilken situation som helst och tänker efter före. Men det tillhör ju ett mammahjärta att oroa sig, jag måste lita på att allt kommer gå bra! Men dryga 50 mil i bil enkel resa.. jag kommer vilja ha rapporter längst med vägen :/ Hittills på listan står: SOVA EN HEL NATT.. förhoppningsvis. Bio, storhandla, långpromenader/träning med hundarna, basta, köpa hem färdig mat en kväll, IKEA.. mer kommer nog!

Övrigt nytt är att syrran han blivit med katt ute i hennes fina stuga, och snart med sambo! Hennes kille Alex, som kommer från Serbien, har fått tillstånd att bo och arbeta i Sverige! Vi är alla överlyckliga för deras skull! Välkommen Alex!! En jättego kille på alla vis som är en riktig djurvän :)

Här har det snöat ytterligare två decimeter snö senaste dygnet, hundarna är överlyckliga! Jag gillar snö, men det är inte så praktiskt alla gånger, speciellt inte när man har en hyresvärd som ALDRIG sköter plogningen åt oss utan vi måste ta tag i det själva. Tvi! Blir lite trögt att komma någonstans med barnvagnen liksom..

I helgen ska storebror firas!! Grattis Ninos!!

1 kommentar:

  1. Grattis med vel gjennomført Rally!!! :)

    Og så vakre bilder av en vakker familie!!! <3

    SvaraRadera