lördag 6 november 2010

Förmiddag i spårskogen

Var ute i skogen i förmiddags med grabbarna för lite spårarbete och en sväng till sjön också, bäst att passa på innan isen lägger sig.

Hade nome-selen på båda idag, vanligtvis har de den vanliga läderselen med filt-fodring över bröstet. Har tänkt köpa en annan sele, med maximal tryckfördelning- men det känns ju helt onödigt när jag har en fullt duglig nomesele! Den sitter perfekt på Taurus, men den har blivit för liten för Bailey så han behöver nog en egen. Köpte den åt honom när han var runt året. Han har vuxit på sig sen dess och är nog i sitt livs form nu tror jag, vid 4,5 år. Syns på bilden där han står i vattnet, mattes biff :p

Taurus spår var ca 500 m långt, ca 6-7 vinklar och fyra föremål. Tre kampleksaker och en vanlig slutapport. Fy jädrans vilken DRIV lillkillen har! Jag hängde bara med och hans koncentration var på topp hela spåret, hittade alla föremål och jobbade fram fram fram hela tiden. Wow, han MÅSTE starta i brukset till nästa höst! (när mattes bebismage är borta med vinden ;) Försökte fota men det är inte så lätt när man samtidigt ska försöka undvika att snubbla i riset! Kopiöst nöjd med honom, vill inte ha något gjort annorlunda.
Baileys spår hade ungefär samma längd, men med tätare vinklar och tre föremål (tennisbollaaaar:) Han hade också ett härligt driv framåt och jobbade bra med behagligt tempo!
Om jag ska kommentera mig själv, så tyckte jag att jag litade på hundarna till 100% och att jag lät de jobba ostört. Hade en bra känsla :)

Efteråt åkte vi fram till sjön. Killarna fick leka och skvätta vatten och posera lite för kameran.

Väl hemma igen så fyllde jag på mina fem välbesökta fågelautomater med hampfrö, jordnötter och talgbollar. Hundarna fick mellis och jag käkade äggmacka, mums.
Resten av dagen: vila, andas, dammsuga, tvätta, bädda rent, Stefan ska skjutsa sin lillebror till sthlm central, han ska hem till Ånge igen. En kortis med hundarna innan mörkret faller för dagen.















1 kommentar:

  1. Hej, Vikken härlig blogg, ljuvliga hundar o ljuvliga bilder!
    Jag ska skaffa en herdehund och har hittills varit helt inställd på en tik, men nu är den sista tiken i kullen redan "bokad" och det ser ut att bli en hane iaf. Jag har förr bara haft tikhundar och är lite fundersam. har du några tips o råd du kunde dela me dig av till mig?
    Är förresten båda dina hundar reda herdehundar? Ser fin ut den me beige i färgen, fast båda e dom härliga :-)
    kram
    Ps, snälla svara här eller på min mejl loppan@mail.com, för hundköpet är ännu hemligt :-)

    SvaraRadera