lördag 30 oktober 2010

Plutten did it again!

Fick för mig att efteranmäla till en eller två lydnadstävlingar nu i helgen, fick plats hos Oxelösunds BK idag.
Det har hänt så mycket sen senaste tävlingen den 10/10(Taurus debut) att jag, ärligt talat, inte har tränat lydnad alls sen dess. Bara lite uppletande och fysisk motion. Gjorde en generalrepetition igår efter jobbet och kollade av momenten. Kändes bra!

Åkte runt kl 07 imorse, köpte mig lite frukost på vägen. Graviditeten har gjort att jag håller mig lugn oavsett vad i princip, det hjälper varken mig, kroppen eller det växande barnet om jag ska hålla på och bli nervös över tävlingar! Så det blev jag inte heller, hade bestämt mig. Hur skönt som helst.

Det var inga problem att hitta, tog väl en timma hemifrån. Anmälda min närvaro, tog ut båda hundarna så de fick göra ifrån sig. På dragningen så drog jag nr 6 av sju, vill helst ha nr 1. Men men, bara att göra det bästa av situationen :) Fick fem minuter på oss innan platsliggning. När jag väl har lagt honom så tittar jag ner i marken under kepsen eller blundar, har ingenting för att titta upp mot hunden eller någon annanstans. Det känns som att i det momentet så är båda hundarna genomtränade, och jag litar helt på dem. Händer det något så sägs det ändå till direkt. Jag vet att han ligger och orsakar ingen störning själv.
Tandvisningen gick jättebra och han var väl en av de få som faktiskt satt i fotposition när domaren kollade tänder :D Men alltid trevligt med glada hundar!

Värmde upp en stund och kollade sen på ekipaget innan oss, sen travade vi in med målet i sikte! Med Taurus verkar jag få anpassa uppvärmningen helt efter hans dagsform, medans med Bailey gör jag ungefär likadant oavsett tävling.

Linförigheten var lite väl luftig och ojämn, men med god kontakt! Läggandet gjorde jag medvetet DK på, det momentet är hans akilleshäl kan man säga. Inkallningen var perfekt. Ställandet likaså! Apporteringen var fin, han håller nästan för fint men släpper absolut inte. Tror det stod omtag i protokollet. Hoppet var bra med ngt seg start. Domaren tyckte verkligen om Taurus och kom och pratade med oss efteråt, sa att han tyckte det såg jättebra ut på plan och att vi kommer gå långt :) KUL!! :)

Treorna och eliten hade samling och sina gruppmoment innan vår prisutdelning, så jag satte Taurus i bilen och proppade honom full med köttbullar. Tog ut Bailey och satt i solen och njöt en stund. Fick i mig lite mellis.

När prisutdelningen kom så fick vi kliva upp på pallen igen! Vi vann klassen och tog 1:a pris med 177 poäng! :) Känns nästan overkligt att det gått så bra på hans två första starter! Han slog Baileys rekord i ettan som var 175 poäng :)

Poängen blev som följer:

Platsliggning: 10
Tandvisning: 10
Linförighet: 7
Läggande: 7,5
Inkallning: 10
Ställande: 9,5
Apportering: 8,5
Hopp över hinder: 9
Helhetsintryck: 9 (God kontakt genom tävlingen)
Summa: 177 p



Jag åkte hemåt direkt efteråt.
Ringde och sms:ade resultatet till de som brukar vilja veta.
Ville hem och vila. Vi var på middag och bio igår och kom hem rätt så sent, gick ju upp kl 06 imorse dessutom. Sen är det ju ett litet snickeri i magen just nu, som ber en att ta det lite lugnt och ta hand om sig själv :)

Jag mår fortfarande oförskämt bra och är snart i 8:e veckan! Är ganska rapig, blir som sagt hungrig/mätt snabbt, blir lätt kall/varm. Men det är ju små grejer och inget som stör heller. Sover som en prinsessa! Vilket jag la mig och gjorde när jag kom hem på e.m efter tävlingen. Hundarna åt mellis och la sig sen och nanna dem oxå.

Vi fick oväntat besök igår av Stefans mamma, storasyster och systerson! De bor 55 mil norrut så det var jätteroligt att träffa dem igen! Eller lite väntat var det ju, eftersom Stefans lillebror och hans fru fick en liten son här nyligen! Lilla Leo <3
Stefans nära vän Dima och hans tjej väntar också barn, i Februari, hihi alla förökar sig :)
Vi har varit ute och ätit med familjen nu ikväll på grekisk restaurang, mätta och belåtna. Stefan har somnat i soffan och ser så fridfull ut så.

Imorgon väntar sovmorgon, fika med la familia, Marre ville bjuda oss på middag som tack för att vi hjälpte henne hämta hem hennes häst, så hon ska laga lax. Mums, lax går alltid ner! Hundarna får sig nog en promenad eller cykeltur och varsitt märgben, och är som vanligt med överallt :)

Ska se om jag hittar en till tävling att efteranmäla till nästa helg!
Over and out!

1 kommentar:

  1. Hopplöst sen som jag är som alltid så får jag passa på att gratulera så jättemycket i efterskott till era finfina lydnadsprestationer :)

    SvaraRadera